The Great Scandinavian spamming thread. Vikings only!!!

• Als neues Loginsystem benutzen wir die Wacken.ID. Damit du deinen jetzigen Account im Wacken Forum mit der Wacken.ID verknüpfen kannst, klicke bitte auf den Link und trage deine E-Mail Adresse ein, die du auch hier im Forum benutzt. Ein User mit deinem Benutzernamen und deiner E-Mail Adresse wird dann automatisch angelegt. Du bekommst dann eine E-Mail und musst deine Wacken.ID bestätigen.

Sollte es Probleme geben, schreibt uns bitte.

Klicke hier, um deinen Account in eine Wacken.ID zu migrireren.

gnoff

W:O:A Metalmaster
9 Juli 2002
33.147
1
81
Mölndal, Sweden
Följande text håller jag på att maila till våra svenska riksdagsledamöter:

Jag skriver till dig då du finns listad på hemsidan
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1100
som ledamot i Sveriges Riksdag.

Jag skriver delvis gällande fråga 2005/06:1153 av Henrik von Sydow (m) till statsrådet Morgan Johansson (s), men också för att få veta mer hur du personligen samt ditt parti som helhet ställer sig till mina frågeställningar enligt texten nedan.

Jag är medlem i en förening som heter Svenska Hembryggareföreningen, denna förening verkar för att traditionell bryggning i hemmet skall bevaras och utvecklas.
Det är en ideell förening vars medlemmar är spridda över hela landet.
Ett par gånger per år anordnas träffar där bryggarna samlas för att utbyta erfarenheter och skapa kontaktnät. En trevlig och till viss mån viktig del i dessa träffar är att prova hembrygd öl som andra gjort. På detta sätt hittar man andra smaker och dofter samt kan utbyta recept och bryggmetoder med dem som är intresserade.
Ett av de viktigaste evenemangen är det årligen återkommande Hembryggar-SM. Här ställer ett antal bryggare upp med sina egna öl i någonting som heter folkets val, där besökarna kan smaka och rösta på de öl som de tycker bäst om. Då de flesta av besökarna själva är hembryggare är detta en viktig mötesplats för att få sin öl bedömd av andra med samma intresse. En annan del i tävlingen är bryggare som i förväg lämnar in sina öl till en domarpanel, där varje inlämnad brygd bedöms av utbildade domare och skriver protokoll med synpunkter på vad för kvaliteter de hittar i ölen samt om de anser att någonting är felaktigt med drycken.
Tack vare informationen en bryggare får från besökarna på SM samt från domarna så kan de fortsätta att utvecklas och bli ännu bättre bryggare. För de som inte ställer upp med egna öl är själva folkets val där man kan prova andras drycker en stor källa för inspiration och ett av de få sätten man kan träffa hembryggare från hela landet på samma ställe.

I 17 år fram till 2005 har SM avlöpt utan problem, kommunerna som anordnat SM har vunnit mycket på besökarna och har uttryckt lovord över evenemanget. Vart annat år har SM ordnats i Stockholm och vart annat år på någon annan ort i landet.
Inför SM i Kalmar 2006 blev det plötsligt problem, inte från kommunens sida som gärna ställde upp och inte heller från brist av engagemang från föreningen. Kalmar kommuns alkoholhandläggare ville inte själv ta beslut om att tillåta SM utan kontaktade Statens Folkhälsoinstitut, FHI, som i sin tur drog ut länge på tiden innan de lämnade ett negativt besked. FHI verkar ha gjort sitt bästa för att hitta alla delar i nu gällande alkohollagstiftning på hur man inte skall kunna hålla SM som tidigare har gjorts.

Det största problemet som FHI pekar på är att det enligt alkohollagen inte går att anordna någonting som Hembryggar-SM i en lokal med befintligt alkoholtillstånd. Inte heller får man på något vis ta betalt för någonting i samma lokal som man bjuder på hembryggt öl, då detta kan tyda på att hembryggarna får ersättning för sin öl.
Detta innebär att man inte kan ha mat eller alkoholfri dryck till försäljning, inte heller kan man sälja några glas till provningar eller ta entré för att betala för lokalhyra eller ordningsvakter.

Henrik von Sydow (m) ställde frågan 2005/06:1153 till statsrådet Morgan Johansson (s) för att få till en tydligare förklaring till hur SM skall kunna hållas på ett lagligt sätt, men Morgan Johanssons svar på frågan lämnade mycket övrigt att önska.

Problemet är inte att bjuda på ölen i sig, för det är trots allt lagligt att brygga egen öl samt att bjuda på den utan ersättning. Det är också detta som skett de första 17 åren på varje SM, bryggarna har i sig inte fått någon ersättning för sina öl, utan de bjuder på dem för att kunna ställa upp och se till att SM blir av. Däremot har det tagits ut en entréavgift varje år för att täcka övriga kostnader så som lokalhyra, provningsglas till besökare, ordningsvakter med mera.

SM i Kalmar blev ändå av till slut 2006 och det blev lyckat, men inte lika bra som det hade kunnat vara. Nu hölls tillställningen i en industrilokal som inte var anpassad för detta ändamål. Då man inte fick sälja någonting i lokalen fanns en vagn med tilltugg utanför, men ingen riktig matservering. Det fanns två ordningsvakter närvarande som betalades på annat sätt än genom inträde. Nu var det ändå en lugn tillställning utan uppenbart berusade besökare, men om det skulle behöva är det så mycket bättre att vara i en lokal som är godkänd för ändamålet servering av mat och alkohol, med anställda som är vana att arbeta med detta.

Att tillåta ett Hembryggar-SM och liknande träffar att anordnas ser till att föreningen kan fortsätta att växa, medlemmarna kan fortsätta sprida mottot kvalitet framför kvantitet och få de positiva effekterna som följer av detta.
Utan Svenska Hembryggareföreningen och hembryggning i sig är det inte troligt att sådana små kvalitetsbryggerier som Hantverksbryggeriet i Västerås, Irish Pub i Sundsvall, Nils Oscar (f.d. Kungsholmens Kvartersbryggeri) i Stockholm, Nynäshamns Ångbryggeri i Nynäshamn, Dugges i Mölndal, Närke Kulturbryggeri i Örebro och andra skulle finnas.
Skulle inte dessa mikrobryggerier existera skulle utbudet av svensk öl vara extremt mycket mindre och av väldigt mycket sämre kvalitet. Dessutom skulle investeringarna som skett och jobben som skapats i och med dessa inte ha skett.
SM i synnerhet men även övriga hembryggarträffar skapar också tillfällen då många personer från runt om i landet besöker en stad som de annars inte skulle ha åkt till just då. Resorna, transporter av all öl, boende på hotell och besök på restauranger skapar en omsättning som annars inte skulle ske. Detta leder på en liten skala till en vinst för Sverige och på en stor skala en vinst för arrangerande kommun.

Andra föreningar så som Svenska Ölfrämjandet ser också ett behov av en förändring för att enklare kunna hålla sina möten och träffar på ett lagligt sätt. Denna förening, även den ideell, verkar inte så mycket för hembryggd öl som de gör för en allmän förändring av synen på öl som ett berusningsmedel. Föreningen vill även de att mottot kvalitet framför kvantitet skall gälla för öldrickare, men också att utbudet och tillgängligheten av öl skall vara så bra som möjligt. Samtidigt innebär detta att Svenska mikrobryggerier och pubbryggerier som skapas ger ett bättre utbud och en bättre kvalitet, samtidigt som importen av kvalitetsöl bör främjas och att ölprovningar och liknande enklare kan hållas.

Jag som privatperson är inte ute efter att fler personer skall dricka alkohol, utan att fler av dem som redan dricker alkohol skall ändra sitt synsätt till att dricka för att det är gott och inte för att berusa sig. Jag ser helst att folk som köper öl på bolaget inte köper det gamla vanliga ljus lager med så mycket alkohol som möjligt för sina pengar, utan istället satsar på bättre kvalitet och njuter av sin dryck. Berusningen i sig är ju för många trevligt, men det skall ju inte bli för mycket av det goda. Håll istället ner antalet öl och drick lite bättre kvalitet under en längre tid i trevligt sällskap.

Helst av allt vill jag att det blir en förändring i Svenska alkohollagstiftningen för att frångå det förlegade synsättet när den skrevs, anpassa den efter dagens samhälle. Detta kommer väl knappast att ske snabbt och enkelt, därför vill jag få till en förändring som tillåter föreningar att hålla tillställningar under ordnade former utan att det skall vara mycket svårt att få tillstånd för detta.

Nu inför valet är jag intresserad av hur partier både som helhet och kommunalt samt politiker personligen ställer sig i dessa frågor.

Hälsningar Jan Berglund, Göteborg
Medlem i Svenska Hembryggareföreningen och Svenska Ölfrämjandet

gnoff

W:O:A Metalmaster
9 Juli 2002
33.147
1
81
Mölndal, Sweden
Jag har nu fått in mina argument för att rädda Hembryggar-SM på sidan
http://argumentera.se/

Här kan man läsa bakgrunden
http://argumentera.se/hembryggar-SM.a...

Om man sedan trycker på ”Till argumenten” kan man få till början på en text genom att välja de argument som man själv anser att man vill skicka till våra beslutsfattare.

Vidare kan man klicka sig fram genom listan av riksdagsledamöter och få upp texten (redigerbar) i sitt emailprogram med adressen till vald riksdagsledamot ifylld.

Här finns nu en chans att enkelt vara med och påverka någon, några eller alla nu sittande riksdagsledamöter inför valet i höst. Att hjälpa till att öppna ögonen på politikerna för att alkohollagen är för snävt skriven samt att få igång debatten om en förändring.

Jag hoppas att de som läser detta vill hjälpa till att jobba för en förändring, för om det bara är jag som anser att lagen som den är skriven nu är fel så komer det aldrig att bli någon förändring.

Tänk också på att detta gäller inte ”bara” Hembryggar-SM i längden, utan samtliga tillfällen när någon vill ta med egen alkohol till en lokal där ett tillstånd redan finns. Oavsett vad krogen/restaurangen säger är det idag inte tillåtet att ta med egen alkohol, de riskerar att tappa sitt tillstånd om det inträffar.

Brat

W:O:A Metalhead
26 Feb. 2002
2.096
0
61
57
Sydney, Australia
www.myspace.com
Need help from Swedish vikings.

I'm writing about my trip to Sweden and need help with food terms:

reindeer meat in Swedish?

venison - is it älgnstek?

I thought älg was elk?

I'm trying to describe when the buffet attendent translated the reindeer and venison dishes, all I could hear was Ruddolph and Bambi, but to make it effective I need the Swedish words

thanks! :D

mugabe

W:O:A Metalhead
7 Aug. 2002
2.549
0
61
Avesta, Sweden
www.kurtz.se
Brat schrieb:
Need help from Swedish vikings.

I'm writing about my trip to Sweden and need help with food terms:

reindeer meat in Swedish?

venison - is it älgnstek?

I thought älg was elk?

I'm trying to describe when the buffet attendent translated the reindeer and venison dishes, all I could hear was Ruddolph and Bambi, but to make it effective I need the Swedish words

thanks! :D

Reindeer meat is "renkött". Ren=reindeer, kött=meat.

The venison you had was roe deer (Capreolus capreolus). "Rådjur" in Swedish. That's Bambi.

An American elk is a large deer, or wapiti , whereas over here it's the smaller variety of the animal called moose in North America.

Hope this clears things up a bit.