Weil ich gerade nix besseres zu tun habe und eigentlich doch schon vor zwei Stunden schlafen gehen wollte, post ich hier mal einen meiner Meinung nach sehr aufschlussreichen und auch für Deutsche recht gut verständlichen Text von
www.arrowrockfestival.nl rein. Eine englische Übersetzung gibts davon nicht.
Rotterdam - David Bowie was bedoeld als een van de grote publiekstrekkers van de tweede editie van het Arrow Rock Festival, dat op 11, 12 en 13 juni plaatsvindt in Lichtenvoorde. Het optreden van de Britse megaster, dat de eerste dag zou plaatsvinden, is echter verplaatst naar de Amsterdam Arena. Volgens een officiële verklaring van concertorganisator Mojo omdat: ‘het niet mogelijk bleek op vrijdag een totaalprogramma samen te stellen in de geest van het festival.’
,,We kregen voor de bewuste vrijdagavond de programmering niet rond”, aldus festivaldirecteur Rob Trommelen. ,,David Bowie verlangt dat er op de dag dat hij optreedt een passend programma om hem heen word geformeerd. Hij wil het podium niet delen met een nostalgische act als Iron Butterfly. We hadden The Cure en Manic Street Preachers op het oog, maar die haakten op het laatste moment af. We hebben toen de knop moeten doorhakken, met als uitkomst een zelfstandig optreden in de Amsterdam Arena.
,,Het naar voren schuiven van David Bowie is achteraf gezien misschien wat opportunistisch geweest. We dachten het festival in muzikaal opzicht wat breder te kunnen maken door uit de naam Arrow Classic Rock Festival het woord classic te schrappen en een meer popachtige act als David Bowie te programmeren. Ik kreeg al snel het gevoel dat we daarmee uit koers raakten. Het festival trok vorig jaar zo’n 27.000 fans van symfonische en klassieke rock en ik denk dat we ons op die doelgroep moeten blijven richten.
,,Ik werd daarin bevestigd toen bleek dat de verkoop van de dagkaarten voor de vrijdagavond nogal achterbleef op de rest van de dagen. We zullen dit dus niet nog een keer proberen. Volgend jaar is het Arrow Rock Festival tweedaags, met een aanbod aan bands dat toegespitst is op de groep rockfans die we vorig jaar met succes wisten te bereiken.”
De festivaldirecteur beaamt dat de manoeuvre geen schoonheidsprijs verdiend. Wie David Bowie wil zien en de twee dagen daarna het Arrow Rock festival wil bijwonen, moet heel wat kilometers afleggen - Amsterdam en Lichtenvoorde liggen immers niet naast elkaar. ,,Ik kan me voorstellen dat het vervelend is, zeker voor iemand die in het oosten van het land woont”, beaamt Rob Trommelen. ,,Zowel de dagkaarten als de passe-partouts voor alle drie de dagen geven echter recht op een veldplaats in de Arena. En wie echt niet kan of wil, kan zijn geld terugkrijgen. Speciaal voor de kampeerders in Lichtenvoorde zullen we voor de vrijdagavond in de tent een programma samenstellen. Ik logistiek opzicht is het allemaal een nachtmerrie, maar ik kan nu iedereen wel recht in de ogen blijven kijken.”
Ja...inzwischen finde es sogar ich schon ein bisschen schade, dass ich Bowie nicht sehen kann. So als "kostenlose Dreingabe" hätt ich den gerne mitgenommen.
Bin mal gespannt auf das Ersatz-Freitags-Programm im Zelt.