• Als neues Loginsystem benutzen wir die Wacken.ID. Damit du deinen jetzigen Account im Wacken Forum mit der Wacken.ID verknüpfen kannst, klicke bitte auf den Link und trage deine E-Mail Adresse ein, die du auch hier im Forum benutzt. Ein User mit deinem Benutzernamen und deiner E-Mail Adresse wird dann automatisch angelegt. Du bekommst dann eine E-Mail und musst deine Wacken.ID bestätigen.

Sollte es Probleme geben, schreibt uns bitte.

Klicke hier, um deinen Account in eine Wacken.ID zu migrireren.

agresionpower

W:O:A Metalgod
22 Juni 2005
79.392
593
160
40
Almere, Holland
Toen is iets anders.

Dan is niet meteen toen. Ik kan niet zeggen bv. Toen zou ik het anders doen. Maar hier moet ik echt zeggen, "dan zou ik het anders doen".
Nog niet duidelijk? Stuur dan even 'n mail. Dan probeer ik 't duidelijker uit te leggen.

en opzich kan de zin wel naar mijn weten.
"wat was er maandag?", "toen was er iets gebeurd"

Sipyloidea

W:O:A Metalgod
19 März 2007
55.327
11
133
36
Toen is iets anders.

Dan is niet meteen toen. Ik kan niet zeggen bv. Toen zou ik het anders doen. Maar hier moet ik echt zeggen, "dan zou ik het anders doen".
Nog niet duidelijk? Stuur dan even 'n mail. Dan probeer ik 't duidelijker uit te leggen.

ok... dat heb ik niet geweten...

maar het is nog stets makkelijk... je gebruikt than met 'a' als het een vergelijking is. En then met 'e' als het tijdelijk is...

Quark

Der Beste
19 Juli 2004
110.492
8.901
170
Best, Nederland. Jetzt Belgien
Zou ik dat doen, dan (niet: toen) zou ik consequent alleen maar "than" schrijven, ook als het "then" moet zijn.
Omdat beide door het ene "dan" worden vertaald in het Nederlands.
Zie mijn eerste zin, daar zie je meteen wat ik daarmee bedoel. (dan zou ik...)

(ik hoop dat dit duidelijk is)

ik bedoel:

more than -> meer dan
then something happened -> toen(?) was iets gebeurd

Zie mijn quote.
Als ik hier "dan" in "toen" verander, dan (not toen) klopt mijn zin niet meer.

Quark

Der Beste
19 Juli 2004
110.492
8.901
170
Best, Nederland. Jetzt Belgien
yea... en omdat het verschrill alleen 'vergelijking' of 'tijd' is dacht ik, dat jullie dat met 'dan' en 'toen' kunnen vergelijken... maar... whatever :p

Nee dus.

Todos mir leidos.
Maar zo is het Nederlands nu eenmaal. Toen is voor een gebeurtenis in het verleden. Dan is o.a. voor trappen van vergelijking (goed->beter->Best;)) maar ook als tijdsbepaling. (of in het heden of als toekomende tijd of in de aanwijzende zin)